Πέμπτη, 1 Μαρτίου 2012

Εγκυμοσύνη και τοκετός (part 5)


 Συνηθισμένες ενοχλήσεις κατά την εγκυμοσύνη

 Παρόλο που οι περισσότρες γυναίκες διανύουν την περίοδο της εγκυμοσύνης αλλά και τον τοκετό χωρίς σοβαρά ιατρικά προβλήματα κι έτσι έχουν λόγο για να γιορτάζουν, λίγες είναι αυτές που δεν παρουσιάζουν μερικές τουλάχιστον ενοχλήσεις. Οι περισσότεροι μαιευτήρες είναι εξικοιωμένοι με τις έγκυες γυναίκες που τους θέτουν πολλά ερωτήματα. Κρατήστε ένα σημειωματάριο με τις απορίες που μπορεί να έχετε και φέρτε το μαζί σας στις συναντήσεις με τον γιατρό σας. 

Πρωινή ναυτία

Πρωινή ναυτία είναι ο όρος που χρησιμοποιέιται για να περιγράψει τις αναγούλες, την τάση για εμμετό ή τον εμμετό που παρουσιάζουν οι μισές περίπου έγκυες γυναίκες κατά τις πρώτες 12 εβδομάδες της εγκυμοσύνης.

Αν και η ενόχληση αυτή παρουσιάζει την τάση να επιδεινώνεται τις πρωινές ώρες, μερικές γυναίκες παραπονιούνται ότι έχουν το αίσθημα αυτό καθ΄ όλη την διάρκεια της ημέρας. Δεν είναι κατανοητό γιατί μερικές γυναίκες έχουν ναυτία και εμμετό. Μπορεί να ευθύνονται οι ορμονικές αλλαγές. Αν και η πρωινή ναυτία είναι δυσάρεστη, σπάνια είναι επικίνδυνη.

Αν έχετε πρωινή ναυτία, υπάρχουν διάφορα πράγματα που μπορείτε να κάνετε, για να ελαχιστοποιήσετε την ναυτία και τον εμμετό σας, αν και τίποτα δεν είναι 100% αποτελεσματικό. Πολλές γυναίκες διαπιστώνουν ότι η ναυτία είναι χειρότερη, όταν το στομάχι τους είναι άδειο. Την ώρα που θα νοιώσετε πεινασμένη  θα είναι πιθανότατα πολύ αργά και ίσως νοιώθετε ήδη ναυτία. Προσπαθήστε να τρώτε πολλά μικρά γεύματα στην διάρκεια της ημέρας. Κρατήστε κράκερς δίπλα στο κρεβάτι σας και φάτε μερικά πρν σηκωθείτε το πρωί. Επιπλέον, καλό θα ήταν να έχετε θρεπτικές τροφές που αντέχει το στομάχι σας σε σημεία όπως το αυτοκίνητο, στο γραφείο, στην τσάντα σας. 

Μπορεί να παρατηρήσετε ότι η μυρωδιά συγκεκριμένων φαγητών σας φέρνει ναυτία. Αν συμβεί αυτό, αποφύγετε αυτά τα φαγητά. Αν νοιώθετε πως ζαλίζεστε, καταφύγετε σε μια ήπια δίαιτα αποφέυγοντας τα καυτερά και τα τηγανητά φαγητά. Αντιθέτως, τραφείτε με ότι ταιριάζει στο στομάχι σας. Αν το σκέτο νερό διαταράσσει το στομάχι σας, δοκιμάστε θρυμμματισμένο πάγο, χυμούς φρούτων, ή γρανίτες. 

Μερικά φάρμακα μπορεί να είναι αποτελεσματικά για την εξάλειψη του προβλήματος. Ωστόσο, πολλοί γιατροί δεν τα συνιστούν παρά μόο σε σοβαρές περιπτώσεις. Συνήθως το σύμπτωμα της πρωινής ναυτίας κρατά μέχρι τις πρώτες 12 εβδομάδες της κύησης, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις διαρκεί περισσότερο.

 
Δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα χαρακτηρίζετε από σκληρή και περιστασικά επώσυνη κένωση, μειωμένη συχνότητα κενώσεων καθώς και δυσκολία αφόδευσης. Η δυσκοιλιότητα είναι ένα συνηθισμένο πρόβλημα στην εγκυμοσύνη. Αν συνήθως είστε δυσκοίλια, θα παρατηρήσετε ότι το πρόβλημα επιδεινώνεται κατά την κύησή σας.

Για να μειώσετε το πρόβλημα, πρέπει να πίνετε πολλά υγρά, να γυμνάζεστε καθημερινά και να φροντίζετε ώστε το διαιτολόγιό σας να περιέχει πολλά φρούτα (δαμάσκηνα, ακτινίδια), λαχανικά, δημητριακά, και μη αποφλιωμένα σιτηρά. Μην παίρνετε καθαρτικά, εκτός κι αν το συμβουλεύσει ο γιατρός σας.

 
Αίσθημα οπισθοστερνικού καύσου (καούρα)

Το αίθημα του οπισθοστερνικού καύσου δεν έχει καμιά σχέση με την καρδιά σας. Αντιθέτως, το αίσθημα του καύσου στην μέση του στήθους σας και μερικές φορές η άσχημη γεύση στο στόμα σας είναι το αποτέλεσμα της παλινδρόμησης του γατρικού υγρού στην κατώτερη μοίρα του οισοφάγου. Συμβαίνει όταν ο μύς που κλείνει την επικοινωνία μεταξύ στομάχου και οισοφάγου χαλαρώνει επιτρέποντας έτσι στο γαστρικό υγρό να παλινδρομήσει και να ερεθίσει τον οισοφάγο.

Το πρόβλημα αυτό που αντιμετωπίζουν οι μισές και πλέον από όλες τις εγκύους επιδεινώνεται με την πρόοδο της εγκυμοσύνης, γιατί το στομάχι μετακινείται προς τα πάνω λόγο της πίεσης που δέχεται από την διογκωμένη μήτρα και έτσι καθυστερεί η κένωση του περιεχομένου του.

Αν έχετε το του οπισθοστερνικού καύσου, προσπαθήστε να τρώτε μικρότερα γεύματα σε πιο συχνά διαστήματα. Να τρώτε αργά και να αποφεύγετε τις λιπαρές τροφές. Ο καφές γενικά, κανονικός ή ντεκαφεινέ, μπορεί να χειροτερέψει τις καούρες. Επειδή ο οπισθοστερνικός καύσος συχνά επιδεινώνεται, όταν ξαπλώνετε ανάσκελα, ο γιατρός σας μπορεί να σας υποδείξει να κοιμάστε με το κεφάλι λιγο ψηλότερα. Επίσης θα πρέπει να αποφεύγετε να τρώτε 2-3 ώρες πριν τον ύπνο. Αν τα παραπάνω μέτρα δεν βοηθήσουν, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας, ο οποίος μπορεί να σας συστήσει εν αντιόξινο φάρμακο.



Οσφυαλγία

Η οσφυαλγία είναι συνηθισμένη κατά την εγκυμοσύνη. Συχνά συμβαίνει όταν είστε κουρασμένη, ή όταν σκύβετε, ή όταν σηκώνετε βάρος, ή περπατάτε πάρα πολύ.

Όταν είστε έγκυος, οι σύνδεσμοί σας είναι πιο ελαστικοί, γεγονός το οποίο επιτρέπει στη λεκάνη σας να ανοίγει (διαστέλλεται) κατά την γέννηση του μωρού σας. Αν και αυτό είναι απαραίτητο, τα αρνητικά αποτελέσματα της διάτασης αυτής είναι ότι οι αρθρώσεις σας είναι πιο επιρρεπείς στις πιέσεις και στις κακώσεις. Κατά την εγκυμοσύνη, καθώς το κέντρο της ισορροπίας σας αλλάζει, το ίδιο υφίσταται και η στάση σας πιέζοντας περισσότερο παρά ποτέ την ήδη επιβαρυμένη μέση σας.

Συνήθως ο πόνος εντοπίζεται στην οσφύ. Μερικές γυναίκες παρουσιάζουν ισχυαλγία κατά την οποία η ενόχληση ξεκινά από την οσφύ και επεκτείνεται στο ένα ή και στα δύο πόδια.

Οι περισσότερες γυναίκες έχουν επίσης πόνο στην κοιλιά λόγω της διάτασης των κοιλιακών συνδέσμων από την διόγκωση της μήτρας.  Φανταστείτε ότι η μήτρα σας επικοινωνεί και ενώνεται με τους συνδέσμους που επεκτείνωνται προς τα κάτω και στις δύο πλευρές της κοιλιακής χώρας. Καθώς η μήτρα σας μεγαλώνει, οι σύνδεσμοι διατάσσονται για να προσαρμοστούν στην αύξηση. Ο πόνος αυτός γενικά επιδεινωνεται κατά την διάρκεια του δεύτερου τριμήνου της εγκυμοσύνης. Προτιμήστε να ξαπλώνετε στην αριστερή πλευρα σας, έτσι ώστε να καταπραύνετε την ενόχληση.


Προσπαθήστε να μην πάρετε περισσότερο βάρος από το κανονικό, γιατί έτσι θα επιβαρυνθεί περισσότερο η οσφυική σας χώρα. Η οσφυαλγία συνήθως μπορεί να ανακουφιστεί περιορίζοντας όσο το δυνατόν περισσότερο την αύξηση βάρους. Μερικές φορές μια μαιευτική ζώνη μπορεί να βοηθήσει. Ο γιατρός σας επίσης μπορεί να σας υποδείξει μερικές ασκήσεις για την ανακούφιση του πόνου. Αν ο πόνος είναι οξύς μπορεί να προτείνει ορθοπρδική εξέταση, για να προσδιορίσει αν υπάρχει κάπιο υποκείμενο πρόβλημα.


Κιρσοί

Οι κιρσοί συνήθως επιδεινώνονται κατά το τρίτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης και είναι εντονότεροι στις γυναίκες που στέκονται όρθιες γι πολλές ώρες και σε αυτές που έχουν μεγάλη ηλικία. Η κληρονομικότητα μπορεί επίσης να παίζει κάποιο ρόλο στην εμφάνιση ή όχι των κιρσών. Το 20% των έγκυων γυναικών παρουσιάζουν κιρσούς. Η κατάσταση έχει την τάση να εμφανίζεται νωρίτερα και να καθίσταται εντονότερη με κάθε εγκυμοσύνη.

Όταν είστε έγκυος, τα αιμοφόρα σας αγγεία περιέχουν ένα αυξημένο όγκο αίματος που χρειάζεται, για νακαλύψει τις ανάγκες του μωρού σας. Η μήτρα σας διογκώνεται και η ροή του αίματος από τις φλέβες των ποδιών προς την πύελο μειώνεται. Ο συνδυασμός αυτός κάνει τις φλέβες των ποδιών σας να πρήζονται ή και να σας πονούν.

Αν έχετε κιρσούς, μη στέκεστε πολλές ώρες όρθια και προσπαθήστε να κρατάτε τα πόδια σας ψηλά όταν κάθεστε. Μη φοράτε ρούχα που να σφίγγουν τα πόδια ή τη μέση σας. Ειδικές ελαστικές κάλτσες μπορεί να βοηθήσουν την ανακούφιση του πόνου και στην μείωση του οιδήματος. Πολλοί γιατροί συνιστούν να φοράτε τις ελαστικές αυτές κάλτσες από το πρωί που ξυπνάτε μέχρι το βράδυ (να τις βγάζετε κατά την διάρκεια του βραδινού ύπνου).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου